Tuesday, June 3, 2008

Mecca Tour


Day 3: 22 Mei

Okay! Today is time for jalan-jalan! Kami naik bas ronda ke bukit di mana terletaknya Gua Thur (tempat Rasulullah dan Saidina Abu Bakr bersembunyi dalam perjalanan hijrah ke Madinah). Kemudian terus ke Padang ‘Arafah tempat wukuf jemaah haji. Kata mutawwif sekarang dah banyak pokok, dulu sangat gersang.

Kemudian bas berhenti di Jabal Rahmah, tempat pertemuan Adam dan Hawa yang terpisah selepas dikeluarkan dari syurga. I’m warning you banyak conmen kat sini. Turun bas je, dia akan letakkan serban merah atas kepala dan jika tersilap caj akan dikenakan. Kami pula ada hajat naik unta berhias.
Kami: Kam? (Berapa?)
Pak Arab: Kamera ana 10 Riyal, naik unta 5 Riyal, kamera anta 5 Riyal (dengan bahasa isyarat)
Kami: Ok lah. Kamera anta dan naik unta.

So, kitorg pun dibawa naik unta, satu snap, dua snap, tiga snap dan jalan-jalan. Gambar siap. Pak Arab pun kata ‘Arba’in Riyal (40 Riyal)’. Ini sudah kena kantoi ni. Rupanya sekeping gambar 10 riyal. Nak bergaduh jugak rasanya. Tapi takpelah malas nak panjang-panjangkan.

Kemudian bas bawa ronda ke Mina, Muzdalifah dan terakhir di Ji’ranah. Di situ ada masjid untuk kami solat sunat ihram dan bagi yang lelaki bersiap-siap dengan pakaian ihram.

Kami memilih untuk tidak menunaikan umrah kerana dijangka sampai di Masjidil Haram, hari semakin terik.

Turun bas, ahli grup kami yang lain terus ke masjid. Kami singgah ke kedai dan beli aiskrim. Masa tu Ummi pun cari kamera nak ambil gambar. Astaghfirullah! Kamera tiada dalam beg, poket, pada Ummi mahupun pada Abi. Sedihnyer! Kami trace jalan balik dan cuba call mutawwif untuk call pakcik bas.

Dalam fikiran Ummi, apa lah agaknya ‘ibrah Allah nak bagi. It’s like finding an answer for riddles. Berteka-teki. Kami teruskan pencarian hingga ke Lost and Found Counter jauh di Bab As-Salam (penjuru bertentangan dengan pintu masuk biasa kami: Bab Malik Abdul Aziz) tapi tak bertemu juga. Berhari-hari kami cari dan akhirnya kami redha, ‘tuan rumah’ tidak mengizinkan kami bergambar sakan dengan kamera Canon Ixus 8.1 megapixel tu. Wallahua’lam.

No comments: